First week - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Soof Bogaart - WaarBenJij.nu First week - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Soof Bogaart - WaarBenJij.nu

First week

Door: Soof

Blijf op de hoogte en volg Soof

20 Februari 2016 | Australië, Adelaide

Lieve allemaal,

Zoals jullie weten studeer ik Huidtherapie op de Hogeschool Utrecht en zit ik inmiddels in mijn 3e jaar. Op het moment volg ik de minor International Health Studies (IHS). Het doel van deze minor is to become an international health care provider middels een internship abroad.

Een onderdeel van de minor IHS is zelfstandig een stageplaats regelen in het buitenland. Maar welk land is leerzaam om mijn kennis te verbreden wat betreft de huidtherapeutische en dermatologische zorg? Middels research op het internet, overleg momenten met leraren en discussies met mijn familie waaronder natuurlijk ook Rutger is het volgende idee ontstaan.. Ik wil naar Australië!

Dus.. het plan.. nee het idee is er. Over naar stap twee het regelen van een stageplaats. Nooit verwacht dat dit zo'n stressvolle onderneming zal zijn! Zo heb ik in juni 2015 ongeveer 40-50 mailtjes rondgestuurd, my god wat een werk. Helaas kreeg ik weinig response. Waarschijnlijk komt dit door de onbekendheid rondom het vakgebied Huidtherapie.
Dus.. in augustus/september 2015 heb ik opnieuw een aantal mailtjes eruit gegooid, waaronder een email naar Malou van Zanten (nogmaals thanks mam voor je hulp!).

Een aantal dagen later kreeg ik een email van Malou, een Nederlands afgestudeerde huidtherapeut die zich momenteel promoveert tot 'research dokter' op het gebied van lymfoedeem.
Malou was geïnteresseerd in mijn plannen, dus een Skype gesprek was snel ingepland. Tijdens het gesprek vertelde Malou dat zij mij een stageplaats kon aanbieden voor een korte periode. Helaas was dit voor mij niet haalbaar aangezien ik minimaal 40 dagen stage moet lopen...

In december 2015 heb ik een email van Malou ontvangen. Zij had toch een stageplaats voor mij kunnen regelen! Haar plan was als volgt: de eerste 2 weken loop jij (dus ik) stage bij mij op de Flinders Universiteit in Adelaide. Hierna vlieg jij (dus ik) over naar Brisbane om daar stage te lopen bij Anna Finanne (een research dokter die zich bezig houdt met lymfoedeem). Daarnaast vroeg zij of ik zou willen samenwerken met een huidtherapie student uit Den Haag. Uhh.. JA TUURLIJK!

Dus, nu kon het geregel van start gaan. Visum, creditcard, vliegticket, uitwonende beurs, woning, schoolstuff etc. Men ook dit is een best klusje.. (nogmaals thanks mam maar ook zeker thanks Rutger, papa en bas voor het aanhoren van mijn geklaag en jullie hulp bij het geregel!).
Ook moest ik de Huidtherapie student uit Den Haag leren kennen. Dit betekende een blind date! Moet zeggen dat dit aardig weird was, zeker omdat het met een meisje was! Maar je moet toch weten naast wie je 21 uur in het vliegtuig moet zitten. Dus.. één blind date en een aantal bakkies koffie later heb ik mijn reismaatje ontmoet. Ik noem haar Emiel. Jullie mogen haar Emilia noemen.

Zaterdag 20 februari 2016
Mijn wekker gaat. Ik probeer me nog even om te draaien totdat het besef ontwaakt dat het vandaag de dag is. Het is de dag dat ik mijzelf van de trap af worstel met mijn appeltjesgroene koffer vol met opgerolde kleding en spullen die hopelijk niet overbodig zijn. Het is de dag dat ik mijn ouderlijk huis verlaat en met een brok in mijn keel "tot snel" zeg tegen mijn familie, vriend en vrienden. Today is THE DAY! Ik ga naar Australië.

Gearriveerd bij incheckbalie 29 richting Dubai op Schiphol wacht ik Emilia op. We worden uitgezwaaid door onze ouders, vriendjes en vrienden (slik die tranen maar weg hoor!). Uitgezwaaid en wel wil ik inchecken. Shit visum nummer verkeerd! Dus gauw naar een balie waar de boel kosteloos en super snel geregeld wordt. Eenmaal door de douane gaat alles redelijk snel.

Zondag 21 februari 2016
Emilia en ik komen aan op Adelaide (lokale tijd 8:00pm). Ons welkom comité staat al klaar.. onze supervisor Malou! Malou brengt ons naar Michell, een jonge vrouw van Indische afkomst. Michell woont in Glenelg, Southhampton South Australia en heet ons welkom met een lekker bakkie Australische thee. Michell geeft ons uitleg over Glenelg en haar appartement. The house rules.. There are no rules! Wij mogen alles gebruiken, inclusief het surfboard of course.

Maandag 22 februari 2016
Vandaag hebben Emilia en ik vrij gekregen van Malou. Heerlijk! Even bijkomen van de reis (heb totaal geen last van een jetlag trouwens) in bed waarna wij dit ritueel voortzetten op Glenelg Beach, waar de mooie Glenelg Jetty (pier) ligt. Op de pier zijn wat vissers te vinden en vangen voornamelijk grote wit/paarse krabben en octopussen. Na ons ritueel hebben wij Glenelg ontdekt en onze eerste boodschapjes gedaan.

Dinsdag 23 februari 2015
Wij zijn om 9:30am opgehaald door onze personal taxi.. Malou.
Vandaag is onze eerste stagedag op de Flinders University! Onze 'kennismakingstour' start met een sightseeing van onze werkplekken. We hebben een eigen bureau en jawel ook een eigen koffiemok! Hierna krijgen wij de praktijk te zien van Malou en Neill Piller. Er staan veel gave meetinstrumenten in de praktijk waaronder een MoistureMeter en een Bio-electrical Impedance. Deze apparaten worden gebruikt om tissue fluids (zoals vocht of vet) te meten. De tour gaat verder door de Flinders University en het Flinders Medical Centre (dit is een plubliek, academisch ziekenhuis). De universiteit heeft een afdeling waarin potten en slices staan van echte lichamen inclusief organen, baby's en dieren. Klinkt vies, maar het is super interessant! Je krijgt hierdoor echt een goed beeld over de anatomie en fysiologie van het lichaam.

Woensdag 24 februari 2016
Wij zijn om 10:00am opgehaald door onze personal taxi Malou. Wat een luxe dat wij elke dag worden opgehaald en teruggebracht naar ons appartement! Vandaag hebben Emilia en ik gedoneerde therapeutisch elastische kousen (TEK) uitgezocht en geordend.

Vandaag ben ik erachter gekomen dat Australië erg achterloopt wat betreft de zorg voor patiënten met lymfoedeem. In Australië wordt lymfoedeem momenteel onvoldoende (h)erkend. Hierdoor worden behandelingen voor patiënten niet vergoedt en hebben medici/paramedici weinig kennis over dit onderwerp. Dit maakt dat lymfoedeem laat behandeld wordt waardoor patiënten wonden kunnen krijgen. In het ergste geval kan lymfoedeem leiden tot totale immobiliteit! Sorry voor de Latijnse benamingen, maar dit moest er ff uit.. ik vind dit best schokkend om te zien!

Na dit klusje heeft Malou ons voorgesteld aan haar supervisor Professor Neill Piller. Emilia en ik hebben een boeiend gesprek gehad met Neill over manuele lymfedrainage (MLD). MLD is een soort massage wat Huidtherapeuten geven aan lymfoedeem patiënten. Het doel is de lymfe flow stimuleren en het lymfevocht afvoeren. In overleg met Malou en Neill hebben wij bedacht om een case report te maken met als hoofdvraag: ' How does MLD effect the temperature and intra-extracellular fluids in the right arm of two healthy females, using objective measuring tools?

Deze vraag is ontstaan doordat sommige doktoren en paramedici van mening zijn dat MLD geen werking heeft op het weefsel. Daarnaast is men van mening dat massage leidt tot verwarming van de huid wat een negatief effect zou hebben op lymfoedeem. Super interessant om dit uit te zoeken!

Na de bespreking van onze plannen zijn wij neergeploft op zitzakken in de (buiten) aula van de Flinders University. Aangezien de 0 weken zijn begonnen (introductie weken voor nieuwe studenten) staan er allerlei kraampjes met gratis food/drinks. Er wordt een film gedraaid op een groot dia scherm. Grappig dat ze dit zelfs buiten doen, met het geluid van de papagaaien op de achtergrond!

Donderdag 25 februari 2016
Heerlijk.. Wij hebben vandaag een dagje vrij gekregen. En dat betekend één ding SHOPPEN in Adelaide city centre! Naast shoppen (low budget natuurlijk) hebben wij geluncht bij een hamburger tent en van het heerlijke weer genoten. De stad is uitbundig versierd en er zijn veel mensen. Dit komt door het festival of arts 2016. Dit festival bestaat uit verschillende voorstellingen met muziek, theater, dans of komedie. Voor iedere voorstelling moet je een ticket kopen. Quite expensieve maar als je ervan houdt erg leuk!

Vrijdag 26 februari 2016
Vandaag zijn wij door Malou gedropt bij Cleland. Dit is een Wildlife Park ongeveer 20 minuten van Adelaide city centre. En jawel ik heb met koala's en kangaroos geknuffeld! Wat erg leuk van dit park is, is dat bijna alles buiten is. Daarnaast lopen de kangaroos gewoon los en komen op je af om brokjes te eten. Zo lief (haha the animal lover is speaking again). Na ons bezoek aan Cleland zijn wij met de bus naar Adelaide city centre gereden en hebben een toeristische plekjes bezocht. De highlights hiervan zijn de botanische tuin (met super grote water leliebladen) en de Adelaide central market. Dit is een indoor markt waar je goedkoop boodschappen kan doen en heerlijk kan eten bij alternatieve foodtentjes.

Zaterdag 27 februari 2016
Vanmorgen zijn we super vroeg opgestaan (7:00am) om een wandeling te maken met Michell. Wij zijn meegenomen naar een cliff (Hallet Cove) wat zo'n 270 miljoen jaar geleden een gletsjer is geweest. Omdat wij zo vroeg waren vertrokken, hebben wij de zon op zien komen (onder het genot van een Arnott's TimTam, een typisch Australisch koekje).

Om 1:00pm zijn wij met Malou meegegaan naar een lymfoedeem bijeenkomst voor professionals en patiënten. In de pauze en na de presentatie hebben wij gepraat met fysiotherapeuten, masseurs en patiënten. Erg leuk om ideeën, ervaringen en kennis met elkaar te delen wat betreft huidtherapeutische zorg en lymfoedeem.
Na de bijeenkomst zijn Emilia en ik blijven slapen bij Malou en haar vriend. Wij hebben heerlijk gegeten (bbq) en ik heb een heerlijke rode wijn ontdekt gemaakt van de Shiraz druif. Echt een aanradertje hoor!

Zondag 28 februari 2016
I'm a surf girl! Vandaag zijn Emilia, Malou en ik vroeg opgestaan om de dag door te brengen op Middleton, Surfers Parade. Dit is een perfect strand waar beginnende surfers kunnen oefenen. De golven (baby waves) zijn niet heel hoog maar wel aardig sterk. Daarnaast is het tot ver in de zee ondiep. Dit maakt het geworstel om op je surfboard te komen wat makkelijker. Emilia en ik hebben les gekregen van natuurlijk.. Malou! Hoe gaaf is het om de dag door te brengen met je supervisor op een surfboard in een azuurblauwe zee en een stralend blauwe lucht! Ohja tijdens het surfen kwam ik een rog tegen van zo'n 1 meter! Are you good today, mate?

Naast perfecte surfplekjes staat South Australia bekend om haar wineries and vineyards. Wij hebben de dag dan ook afgesloten met jawel... wijn proeven. Wat erg leuk is, is dat dit overal gratis is! Tja ik blijf een Hollander.. Trouwens wij hebben wijn geproeft bij Hugh Hamilton Wines. Dit ligt in de McLaren Vale, 35 km vanaf Adelaide. Super mooi plekkie!

Lots of kisses
Soof

  • 03 Maart 2016 - 12:50

    Rutger:

    Super leuk lieverd !!! Ben trots op je !

  • 03 Maart 2016 - 13:12

    Ellen En Bas:

    Rutger! Je bent ons voor!!

  • 03 Maart 2016 - 15:10

    Michelle:

    Wauw super gaaf schattie wat je allemaal al gedaan en gezien hebt!
    Enjoy!!

  • 03 Maart 2016 - 15:35

    Stephanie :

    Wauww, good to hear all the nice story's! Now we can follow you everywhere, anytime!
    Heel veel liefs en super veel plezier!
    Dikke kus.

  • 03 Maart 2016 - 16:52

    Tantie Marjon:

    Hey lief nichtje,
    Wat n leuk en duidelijk verhaal!
    Zo weten we precies wat je in Adelaide en Brisbane uitspookt!
    Heel veel succes en nog meer PLEZIER!
    We gaan je volgen hoor, nu even voor n weekje vanuit Turkije,
    samen met Steef!
    Veel liefs en dikke kuzzz Marjon&Stephanie

  • 03 Maart 2016 - 17:33

    Alice Van Velzen:

    Wauw Sophie, wat een ervaringen in al zo'n korte tijd! Het klinkt héérlijk en erg enthousiast! Je hebt geen tijd om je te vervelen....hahaha! Wanneer vertrek je naar Brisbane? Nog héél véél plezier daar lieverd! Succes met alles en vooral héél erg van genieten! Liefs dikke knuffel XXX

  • 03 Maart 2016 - 17:58

    Ceessie:

    Machtig mooi dame wat je allemaal al meegemaakt hebt. Ben benieuwd naar het vervolg.xxx

  • 03 Maart 2016 - 18:48

    Laura:

    Wat heb je alles alweer mooi en op z'n Sophie's beschreven! Fijn om je zo te kunnen volgen en er een beter beeld bij te hebben! :D Enjoy lieve schat! XX

  • 03 Maart 2016 - 19:45

    Anita:

    Lief zussie,

    Wat onwijs fijn om te lezen dat je zo geniet. Heerlijk om het zo ook een beetje te kunnen volgen. Ben alweer benieuwd naar de rest van je verhalen. Love you. Knuffel en kus


  • 08 Maart 2016 - 22:51

    Ad :

    Hoi beste meid, here your father. Nice to read that you have such a nice time. So exciting. I've red your nice stories. Nice to see that you have a new friend, Mr kangaroo, be alert they like boxing. The weather is also quite well, I see. Nice temperature and the see wasn't far away (also the winery, I hope the wine didn't cause some headache ). Geintje. Ik bedoel maar je ben nu helemaal engels georienteerd, dus ik dacht effe een stukkie in het engels. Ik hou je blog in de gaten en ben benieuwd naar de volgende spannende verhalen en plaatjes.

  • 09 Maart 2016 - 16:16

    OMA En OPA BOGAART:

    wat leuk Sophie dat we kunnen volgen wat je daar allemaal doet
    en mee maakt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Adelaide

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Maart 2016

Sixth week

21 Maart 2016

Fifth week

14 Maart 2016

Fourth week

07 Maart 2016

Third week

05 Maart 2016

Second week
Soof

Actief sinds 22 Feb. 2016
Verslag gelezen: 1160
Totaal aantal bezoekers 3927

Voorgaande reizen:

22 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: